Ontevredenheid onder personeel en medewerkers
Is er sprake van ontevredenheid onder uw medewerkers? Of is er sprake van een negatieve sfeer onder uw personeel? Dan wordt het tijd om te achterhalen waardoor die ontevredenheid en negativiteit is ontstaan.
Oorzaken
Er kunnen tal van oorzaken zijn voor een negatieve werksfeer. We kunnen er een aantal noemen:
- de samenwerking tussen verschillende collega's loopt niet optimaal
- de afstemming tussen diverse afdelingen is onvoldoende en ineffectief
- de afstand tussen de leiding en de werkvloer is te groot
- er is sprake van stemmingmakerij door een aantal collega's
- er is onvoldoende communicatie en werkoverleg binnen uw bedrijf
- de werkdruk is te hoog of te laag
- een aantal medewerkers functioneren niet of onvoldoende
- niet iedereen zit op de juiste plek
- de leidinggevende functioneert onvoldoende
De kosten van een negatieve werksfeer
U hebt vast geen grootboekrekening met de naam 'negatieve werksfeer' binnen uw boekhouding. Met andere woorden: de kosten van een negatieve werksfeer vindt u niet op de verlies & winstrekening. Het zijn dus verborgen kosten. Maar een negatieve werksfeer kost geld. Dat moge duidelijk zijn.
Wat kunt u eraan doen?
Wat is eraan te doen? En anderzijds: kunt u er wat aan doen? Wij zijn van mening dat u er wat aan moet doen. De slechtste manier is om te doen alsof het probleem niet bestaat waardoor het vraagstuk maar blijft voortsudderen binnen uw organisatie. Een eerste stap is om te analyseren waar het probleem vandaan komt. Wat is de oorzaak? Wellicht is het verstandig om dit te laten doen door een externe coach of teamcoach. Vaak lukt het de leiding niet om dit probleem op te lossen omdat de leiding partij is en eigenaar van het vraagstuk.
Lees ook: Personeelsvraagstukken binnen het MKB
Verwante informatie
HRM Advies
Partner Personeel & Organisatieadvies biedt personeelsadvies en organisatieadvies. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.