Samenstellen van het personeelshandboek
Voor elk bedrijf is een personeelshandboek een must of wellicht een noodzaak. In een personeelshandboek leg je alle interne regels en richtlijnen binnen je bedrijf vast. In de praktijk is dit handboek een onmisbare aanvulling op het arbeidsovereenkomst. Het personeelshandboek is een praktisch en onmisbaar naslagwerk voor het vastleggen van afspraken met de personeelsleden.
Aanvulling op de arbeidsovereenkomst
Het personeelshandboek wordt gebruikt als een aanvulling op het arbeidscontract en op de CAO (indien van toepassing). Zorg er bij gebruik voor dat alle werknemers een exemplaar ontvangen, dat men tekent voor ontvangst of dat ze toegang hebben tot een digitale en/of online versie.
Interne bedrijfsregels vastleggen
Het handboek omvat alle interne regels en richtlijnen binnen het bedrijf. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan regels en afspraken omtrent
- Werktijden.
- Pauzetijden.
- Verzuimprocedures.
- Gebruik social media.
- Gebruik internet.
- Mobiele telefonie.
- Thuiswerken.
- Ziekte(-verzuim).
- Regels omtrent arbeidsomstandigheden.
- Aanvragen van vakantie en verlof en opleidingsmogelijkheden.
- Functioneringsgesprekken.
- Bedrijfskleding.
- Bedrijfseigendommen.
- Giften en relatiegeschenken.
Zie ook: onderwerpen voor het personeelshandboek.
Onderdeel van de arbeidsovereenkomst
Maak het personeelshandboek onderdeel van de arbeidsovereenkomst of het arbeidscontract, benoem in de arbeidsovereenkomst of arbeidscontract dat het personeelshandboek hiervan onderdeel uit maakt. Partner Personeel & Organisatieadvies kan u adviseren met betrekking tot arbeidsovereenkomsten en arbeidscontracten. Ook zorgt het handboek voor duidelijkheid en structuur voor je personeel en organisatie. Je kunt er op terugvallen als er onduidelijkheden zijn;
Juridisch ingedekt
Verder ben je als werkgever juridisch ingedekt doordat je specifieke afspraken duidelijk kenbaar hebt gemaakt aan je personeel. Het aanpassen van regels en afspraken is makkelijker centraal te regelen in een personeelshandboek, zonder handboek moet je met elke werknemer afzonderlijk over nieuwe afspraken onderhandelen.
Bindende werking
Werknemers zijn alleen aan het personeelshandboek gebonden als dit nadrukkelijk in de arbeidsovereenkomst vastligt. Met een clausule maak je het handboek onderdeel van een individuele arbeidsovereenkomst. Geen duidelijk omschreven regels kan bij ontslag en ontslagprocedures leiden tot hoge schadeloosstelling.
Verwante informatie
- HRM vraagbaak personeelshandboek.
- Advies bij het samenstellen van de arbeidsovereenkomst.