Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Bedrijven krijgen in toenemende mate te maken met oudere werknemers. Dat geldt in iedere branche zoals: de transport, logistiek, bouwsector, installatietechniek, horeca, tuincentra, autobranche maar ook het productiebedrijf.
Waar gaat het om?
Het aandeel ouderen neemt toe en het aantal geboortes neemt af. Naar verwachting zal het aandeel vijftigplussers in het arbeidsaanbod stijgen tot zo’n 30% in het jaar 2020. Daarnaast maakt veranderende wetgeving het steeds moeilijker ouder personeel te laten afvloeien en hebben werk gebonden motieven de meeste invloed op de uittredingsbeslissing.
Strategische Personeelsplanning
Dit betekent dat het zaak is het personeelsbeleid, met inachtneming van bedrijfsdoelstellingen, zo goed mogelijk af te stemmen op de levensfase van de werknemers. Strategische personeelsplanning wordt steeds belangrijker in alle branches.
Voordelen
- Bij de oudere werknemers blijt het gevoel van plezier aan het werk bestaan.
- Jarenlange expertise gaat niet verloren.
- Oudere werknemers kunnen de kennis en ervaring overdragen aan jongere werknemers.
- De betrokkenheid en motivatie is vaak groter: men is trouw en loyaal aan het bedrijf.
Maatregelen
Onderstaand treft u aan een opsomming van mogelijke maatregelen van leeftijdsbewust personeelsbeleid, waarbij een splitsing naar categorieën is gemaakt.
- Een beheersbare werkdruk/prestatiedruk is van belang om oudere werknemers (langer) aan de organisatie te binden.
- Met name voor personen met zware fysieke arbeid moet de fysieke belasting worden aangepast.
- Zorg waar nodig voor extra verlof, taakverlichting, ergonomische maatregelen, etc.
- Een aangepaste of kortere werkweek is de belangrijkste maatregel om ouderen langer gemotiveerd te houden.
- Zorg dat leidinggevenden over “antennes” beschikken om signalen t.a.v. leeftijd gerelateerde zaken op te pikken en zorg dat deze vervolgens ook bespreekbaar gemaakt kunnen worden.
- Neem oudere werknemers mee in de “normale” cyclus van beoordelen en functioneren en besteedt afzonderlijk aandacht aan levensfase gerelateerde zaken/functioneren
Organisatieadvies
Partner Personeel en Organisatieadvies verzorgt organisatieadvies in de vorm van:
- begeleiding bij reorganisatie
- begeleiding en advies bij onslagaanvragen
- strategisch personeelsbeleid
- opstellen functieprofielen
- functioneringsgesprekken
- longebouw en functiewaardering
Partner Personeel en Organisatieadvies heeft meer dan 10 jaar ervaring in de HRM wereld. We kennen het klappen van de zweep. Klanten kiezen voor ons vanwege onze ruime ervaring in het MKB, een nuchtere aanpak en de samenwerking met betrouwbare partijen.