Social Media: het nut en de keerzijde
Social Media wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Dat geldt voor marketing, PR- en verkoop. De huidige tijd biedt enorme kansen en uitdagingen door het internet. Echter er is ook een keerzijde.
De negatieve aspecten
Bedrijven dienen meer en meer beleid te ontwikkelen hoe zij willen omgaan met social media. Dat geldt momenteel al in de totale bedrijfsvoering.
-
Scheiding privé en werk
De scheiding tussen werk en privé is door social media flinterdun geworden. Werknemers halen ´s avonds buiten werktijd hun emails op. Ook tijdens vakanties blijft men op de hoogte. Echter: waar ligt de grens?
-
Internetgebruik en social media op het werk
Hoe zit het met internetgebruik en het gebruik van social media voor privé-doeleinden tijdens werktijd? Vindt u dat de werknemer onder werktijd hiermee aan de slag mag?
-
Ziekteverzuim
Ook bij ziekteverzuim spelen social media een rol. Het voorbeeld van de zieke medewerker is welbekend die op Facebook schreef: even een dagje naar het strand. Maar hoe gaat u bijvoorbeeld om met: ziekmelden via Whatsapp?
-
Ontslag
Het onjuist gebruik van social media kan zelfs leiden tot ontslag. Bijvoorbeeld ontslag wegens uitlatingen via social media die negatief waren over het bedrijf waar de werknemer in dienst is.
Richtlijnen noodzakelijk
Meer en meer zijn Richtlijnen voor gebruik social media noodzakelijk binnen bedrijven en organisaties.
Verwante informatie
HRM Advies
Partner Personeel & Organisatieadvies biedt organisatieadvies aan MKB bedrijven. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.