Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Voorschriften social media in personeelshandboek

Een personeelshandboek draagt bij aan de interne duidelijkheid binnen organisaties. Dat geldt ook voor het gebruik van social media. Wij adviseren om het gebruik van social te benoemen in het personeelshandboek zoals omgang met Facebook, Linkedin, Twitter.

Wat mag wel en wat mag niet?

Social media is niet meer weg te denken uit de samenleving. Ook als werkgever, als bedrijf of organisatie zult u er waarschijnlijk volop gebruik van maken om uw diensten te promoten. Een verbod op social media is derhalve bijna ondenkbaar zeker voor jongere medewerkers. Maar wat u als waarschijnlijk als werkgever niet wilt is:

  • negatieve uitlatingen over uw bedrijf via social media zoals een medewerker die op Facebook schreef: shit, moet ik morgen weer werken!
  • verspreiding van vertrouwelijke informatie over uw bedrijf
  • privé uitlatingen door werknemers waarmee hun professionaliteit ter discussie kan komen te staan
  • negatieve uitlatingen over klanten van uw bedrijf
  • negatieve uitlatingen over collega´s die bij u werkzaam zijn
  • PR uitingen op Linkedin die strijdig zijn met de communcatiestrategie van uw bedrijf

Waarom richtlijnen?

Op het moment dat er sprake is van ongewenste uitlatingen via social media en u wilt de werknemer daarop aanspreken dan staat u veel sterker wanneer u gewenst en ongewenst gedrag op social media benoemd hebt in uw personeelshandboek.

Bij misbruik staat u sterker!

Een werkneemster van wie de arbeidsovereenkomst net voor een bepaalde periode was verlengd meldde zich ziek in verband met griep.

  • Op vrijdag nam de werknemer nog contact op met haar werkgever waarbij werd aangegeven dat de werknemer nog niet in staat om de werkzaamheden te hervatten.
  • Op zaterdag deelde de werknemer een recente foto op de groepsapp waarbij werd aangegeven dat er werd genoten van het prachtige weer, dat er die avond nog met vrienden werd gegeten en daarna nog uitgegaan werd.

De werkgever kwam dit bericht ook onder ogen en nodigde de werknemer uit voor het aanzeggen van ontslag. Echter: binnen de organisatie waren geen richtlijnen inzake het gebruik van social media en derhalve stond de werkgever niet sterk in zijn schoenen.

Zie ook: onderwerpen voor het personeelshandboek

 

Verwante informatie

HRM Advies

Partner Personeel & Organisatieadvies biedt begeleiding bij het opzetten en onderhouden van personeelsdossiers en het opstellen van uw personeelshandboek. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.

 

 

HRM advies in uw regio

 

 

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart