10 redenen om het arbodienstcontract op te zeggen
Een laag ziekteverzuim en aangesloten bij een arbodienst of toch opzeggen dat contract. Wanneer je als bedrijf een laag ziekteverzuim kent is het zinvol om je af te vragen of een contract met een arbodienst wel zinvol is, in ieder geval wel kostbaar. Zijn er bij uw bedrijf ook twijfels, hierbij 10 redenen om het arbodienstcontract op te zeggen:
1. Geen maatwerk
Vaak werken arbodiensten met standaardcontracten. Dus bij elke ziekmelding dezelfde actie vanuit de arbodienst. Maar elke ziekmelding is weer anders en vraagt juist om maatwerk.
2. Duur
Arbodiensten hanteren wel contracten voor meer dan 160 euro per werknemer per jaar, waar helemaal niks tot nauwelijks voor wordt gedaan als er geen langdurig zieke werknemers zijn.
3. Onterechte focus op preventie
Arbodiensten denken teveel uit de gedachte hoe kunnen we onze omzet verhogen. Een strategie werd toen, laten we ons niet langer richten op de kleine markt van 5% zieke werknemers, maar juist op de 95% mensen die gewoon aan het werk is. Meer preventie-diensten aanbieden dus. Gevolg: healthchecks, periodieke keuringen, workabilityprogramma’s: alles is uit de kast gehaald en door de strot van de klanten geduwd. Maar daar hebben bedrijven niet om gevraagd maar hulp en een snelle en goede beoordeling van de arbeidsgeschiktheid van een werknemer die zich ziek meldt. Niks meer en niks minder.
4. Kwaliteit bedrijfsartsen
De betere bedrijfsartsen laten zich niet in het keurslijf van een arbodienstverlener proppen. Ze zijn zelfstandig. Conclusie: de beste bedrijfsartsen die ik ken, zijn niet in loondienst bij een arbodienst.
5. Arboartsen
De meeste arbodiensten werken naast bedrijfsartsen vaak met Arboartsen, die zijn goedkoper. Het zijn namelijk basisartsen die niet de 4-jaar-durende opleiding hebben gevolgd en niet de beschermde titel bedrijfsarts mogen dragen. Maar ze oordelen wel over de arbeidsongeschiktheid van uw personeel. Als ware het echte bedrijfsartsen.
6. Casemanager is ondergeschikt
Bij de arbodienst is de bedrijfsarts leading, een slechte zaak natuurlijk. Want zoals een casemanager nooit op de stoel van de bedrijfsarts moet gaan zitten, moet dat andersom ook niet gebeuren.
7. Waar betaalt men voor?
Als werkgever betaalt men de rekeningen. Waar betaald men eigenlijk voor? De bedrijfsarts moet neutraal zijn en geen partij kiezen tussen werkgever en werknemer. Is het niet logischer iemand te betalen die primair het werkgeversbelang behartigt?
8. Ondoorzichtig netwerk
Dringende adviezen om toch echt een mediator bij het verzuimgesprek te betrekken. “Wij raden u die en die aan!”.
9. Hoog personeelsverloop
Een vast contactpersoon is altijd lekker. Jammer dat het verloop bij grotere bedrijven altijd zo hoog is.
10. Je bent niet belangrijk voor ze
Kies business partners die bij u bedrijf passen. Als een klein bedrijf bij grote logge organisatie aangesloten is, kost je dat onnodig veel tijd, geld en energie. Kies dienstverleners voor wie jij belangrijk bent. Die jouw bedrijf er graag bij willen als klant. En dat niet alleen zeggen, maar daar ook naar handelen. En niet alleen in de periode vlak voor een contractverlenging. Maar 365 dagen per jaar.
Verwante informatie
HRM Advies inzake ziekteverzuim
Partner Personeel & Organisatieadvies verzorgt begeleiding bij ziekte of verzuimvraagstukken maar ook bij het ontwikkelen van verzuimbeleid. U kunt bij ons terecht voor:
- Re-integratie eerste spoortraject
- Re-integratie tweede spoortraject
- Advies rondom Wet Verbetering Poortwachter
- Bekijkt u vooral ook onze HRM vraagbaak ziekte en verzuim
Wij hebben meer dan 15 jaar ervaring in het vak. Voordeel is dat u in gesprek gaat met een vakprofessional met veel praktijkervaring. We kennen het klappen van de zweep en kunnen daardoor buitengewoon gericht adviseren en handelen.