Ontslagprocedures hebben teveel geld gekost
In sommige MKB-bedrijven komt het voor dat men veel geld kwijt is aan ontslagprocedures. Het heeft teveel geld gekost meestal omdat men te laat hulp vraagt en de zaken niet op orde heeft.
Oorzaken
De oorzaak zit vooral in het feit dat men de zaken niet voor elkaar heeft zoals:
- er zijn geen gespreksverslagen gemaakt
- het functioneren van de medewerker wordt niet besproken, laat staan vastgelegd
- het personeelsdossier heeft men niet op orde: zaken zijn wel besproken maar niet vastgelegd of bewaard
- men heeft het te lang laten sudderen waardoor de zaak escaleert en waarbij men in emotie handelt
- er is te weinig afstemming binnen de organisatie waardoor onnodige arbeidsconflicten zijn ontstaan
Ontslagvergoeding
Vaak schrikken ondernemers van de enorme bedragen die men kwijt is aan ontslagvergoeding. Het lag toch allemaal aan die ene medewerker. Maar het gaat niet alleen om de ontslagvergoeding: er zijn veel meer kosten zoals inhuur extern advies, kosten voor outplacement, tijd en frustratie die u kwijt bent aan de zaak.
Hoe voorkomt u onnodige kosten?
Tijdige inhuur van externe kennis zoals een HRM adviseur kan u ontzettend veel geld en kosten besparen:
- actualiseer het personeelsdossier voortdurend
- zorg dat u gesprekken voert met medewerkers die ook professioneel worden vastgelegd en bewaard
- zorg voor heldere regelgeving en richtlijnen binnen uw bedrijf middels een personeelshandboek
- voorkom fouten in de arbeidsovereenkomst
- laat zaken niet sudderen maar ga in gesprek met uw medewerker of laat dat door een externe partij doen teneinde tot een oplossing te komen
Lees ook: Personeelsvraagstukken binnen het MKB
Verwante informatie
HRM Advies
Partner Personeel & Organisatieadvies biedt personeelsadvies en organisatieadvies. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.