Richtlijnen ten aanzien van telefoneren en internetgebruik
Partner Personeel & Organisatieadvies adviseert u om in uw personeelshandboek regelgeving vast te stellen ten aanzien van gebruik bedrijfseigendommen en gereedschappen. Ook het reglement voor gebruik bedrijfswagens en leaseauto's vallen onder bedrijfseigendommen en horen in het personeelshandboek.
Eigendom van de werkgever
Allereerst is het goed om vast te stellen dat alle bedrijfseigendommen en gereedschappen die aan de werknemer ter beschikking zijn gesteld eigendom zijn en blijven van de werkgever.
Einde dienstverband
Logisch misschien maar bij het einde van het dienstverband dienen bedrijfseigendommen en gereedschappen te worden ingeleverd bij de werkgever. Meestal gaat dit goed maar let wel: u dient ook vast te leggen dat de medewerker bedrijfseigendommen en gereedschappen per direct moet inleveren bij ontslag op staande voet en wanneer hij/zij op non-actief wordt gezet.
Diefstal
Diefstal van bedrijfseigendommen is reden tot ontslag op staande voet. Tevens wordt er aangifte bij de politie gedaan.
Schade
Ook adviseren wij om op te nemen in het personeelshandboek een passage over verlies, diefstal, slecht onderhoud of gebruik dat verwijtbaar is door nalatigheid of toedoen van de werknemer. In dat geval kan de schade verhaald worden op de medewerker mits dit goed verwoord is in het bedrijfsreglement.
Uitlenen
Wij adviseren om een passage op te nemen inzake een verbod op het uitlenen van bedrijfseigendommen en gereedschappen aan derden.
Lees ook: onderwerpen voor het personeelshandboek
Verwante informatie
HRM Advies
Partner Personeel & Organisatieadvies biedt begeleiding bij het opzetten en onderhouden van personeelsdossiers en het opstellen van uw personeelshandboek. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.