Richtlijnen Facebookgebruik werknemers
Om te voorkomen dat een organisatie imagoschade lijdt is het raadzaam richtlijnen op te stellen met het oog op het facebookgedrag van werknemers.
Snijden in arbeidsuren
Onlangs moest bij één van onze relaties gesneden worden in het aantal arbeidsuren. Na overleg met de medewerkers is ervoor gekozen om de last te verdelen zodat de werknemers in basis hun baan konden behouden. Middels de vaststellingovereenkomst heeft elke werknemer een aantal uren ingeleverd. Bij het inleveren van het aantal uren is rekening gehouden met het WW recht, dus minimaal 5 uur per week. Middels goede uitleg door werkgever en het aanbieden van ondersteuning bij het aanvragen van een WW uitkering had de werkgever zijn verantwoordelijkheden keurig geregeld.
Uitkering en Facebook
De werkgever werd na verloop van tijd echter gebeld door concullega’s met de vraag of het hem zakelijk slecht ging? Ze hadden dat namelijk gelezen via Facebook. Eén van de werknemers had gedeelt dat hij te maken had met urenvermindering bij zijn huidige werkgever.
Voor de werkgever is dit een vervelende ontwikkeling, voornamelijk omdat het verhaal in de vestigingsplaats vlot de ronde deed. En omdat dergelijke verhalen niet gebaseerd zijn op feiten werd het verhaal uiteindelijk dat de organisatie failliet was.
Richtlijnen m.b.t. social media
Deze organisatie kwam terecht bij Partner Personeel en Organisatieadvies. 'Hoe moeten wij met deze situatie omgaan was de vraag'. Ons advies?
- Wij adviseren om het gebruik van social media te beschrijven in een personeelsgids en deze onderdeel te maken van de arbeidsovereenkomst.
- Ook adviseren wij in de vaststellingsovereenkomst een artikel op te nemen inzake het delen van informatie via social media. Medewerkers dienen hier ook nadrukkelijk op geattendeerd te worden.
Gerelateerde artikelen
- Richtlijnen social media in het personeelshandboek
- Vragen of advies over het personeelshandboek?
Ondersteuning opstellen richtlijnen social media?
Neem vrijblijvend contact met ons op