Functioneringsgesprekken | Tips en valkuilen
Partner Personeel en Organisatieadvies zet een aantal tips en valkuilen met betrekking tot de communicatie in functioneringsgesprekken op een rij:
Constructieve communicatie
Leidinggevenden en werknemers die lang met elkaar werken zien vaak vooral wat er niet goed, het goede is van zelfsprekend en wordt daarom niet meer gezien, het ‘slechte’ springt steeds meer in het oog. Hoe logisch het ook lijkt te gaan klagen, probeer de communicatie constructief te houden. Klaagzangen en verwijten zijn besmettelijk en zorgen dat je werknemer hetzelfde doet. Het uiten van een wens maakt het makkelijker positief te reageren. ‘Ik zou het fijn vinden als jij ……’ , dan: ‘Ik word er doodziek van dat jij weer …..’
Positieve communicatie
Houd de communicatie overwegend positief, niet verbazingwekkend: werkrelaties blijven gezond door goede communicatie en positieve aandacht. Uit onderzoek blijkt dat inzet en betrokkenheid van de werknemers het beste blijft renderen wanneer elke negatieve uitwisseling ( kritiek, kwetsen, negeren) in verhouding staat tot vijf positieve interacties (complimenten, interesse, aandacht). Negativiteit heeft een grotere destructieve kracht dan veel leidinggevenden zich realiseren.
Accepteer elkaar
Accepteer elkaars persoonlijkheid, het is leuk wanneer je elkaars ideeën en gedachten accepteert maar het is niet noodzakelijk. Verwacht niet dat je werknemer een groot initiatiefnemer wordt als dat niet in zijn aard zit. Het zogenaamde eenheidsdenken zit diep geworteld in ons denken, vaak is de ander dan ook een figurant.
De meest schadelijke vormen van communiceren bij onenigheid: kritiek, minachting, schuld afschuiven en onverschilligheid. Wanneer je meningsverschillen met deze wapens te lijf gaat, zijn de werkrelaties gegarandeerd geen lang leven beschoren.
Gerelateerde diensten
Overzicht trainingen
- Wilt u inzicht in ons gehele trainingsaanbod
Interesse?
Neemt u dan contact met ons op.