Open communicatie bij reorganisatie
Indien er sprake is van een reorganisatie binnen een organisatie dan merkt men vrij snel dat de communicatiesluizen dicht gaan, zowel intern, extern en richting Ondernemingsraad. Maar hoe belangrijk is openheid bij een reorganisatie eigenlijk?
Flexibiliteit
In de tijd dat van bedrijven veel flexibiliteit wordt gevraagd, vraagt diezelfde flexibiliteit om zo veel mogelijk openheid. Om adequaat te kunnen reageren moet informatie binnen de organisatie worden gedeeld, al blijven er altijd zaken waar u niet transparant over mag of kunt zijn.
Een groot risico bij dit soort processen, of gesloten organisaties, is dat de beste medewerkers vertrekken. Een uitgangspunt moet dan ook zijn dat organisaties transparant zijn waar dat mogelijk. Kan men niet inhoudelijk op een zaak ingaan, geeft dan wel procesinformatie.
Informatie onder de pet houden
In de huidige tijd met social media, hackers en talloze samenwerkingsverbanden is het nauwelijks mogelijk om informatie ‘onder de pet’ te houden. Dat men vaak afstand neemt als het bedrijf in zwaar weer is en banen in het geding zijn, is een begrijpelijke reactie. Feitelijk is geheimhouding niet meer van deze tijd, organisaties hebben tegenwoordig een nauwe band met hun stakeholders. Die moet je goed informeren. De ivoren toren, waarin het management alles het beste weet, is iets uit het verleden.’
Verwante informatie
Wat kunnen wij voor u betekenen?
Partner Personeel en Organisatiesadvies verzorgt HRM advies bij reorganisatie door overname, reorganisatie door groei of reorganisatie door inkrimping. Hierbij verzorgen we invulling van taken als harmoniseren arbeidsvoorwaarden, afstemmen functies, taken, taakomschrijvingen. Wij hebben jarenlange ervaring binnen de HRM wereld. Klanten kiezen voor ons vanwege onze ruime ervaring in het MKB, een nuchtere aanpak en de samenwerking met betrouwbare partijen.