Sollicitanten zetten vaak in op het verkeerde paard
Slechts 30% van de vacatures verschijnen nog in de krant of Job sites, de overige 70% van de vacatures worden ingevuld via het netwerk of sociale media. U kent dat wellicht, binnen een bedrijf wordt geroepen dat er een vacature is, een werknemer roept vervolgens dat hij of zij wel iemand kent, of de werknemer spoort een kennis aan om een sollicitatiebrief te schrijven daar er wellicht een vacature gaat ontstaan. Daarnaast zijn er ook veel vacatures die naar specialistische werving & selectiebureaus gaan. Vaak worden ook deze vacatures middels hun netwerk ingevuld.
Wat doet de sollicitant?
- Het vreemde is dat 80% van de werkzoekende zich richt op de 30% van de vacatures en daardoor met een enorme concurrentie te maken krijgen. Wij kennen de verhalen dat op vacatures meer dan 200 reacties komen, en ja hoe val je dan op.
- Slechts 20% van de werkzoekenden richt zich op het netwerk, laat in zijn netwerk los dat hij of zij beschikbaar is voor iets nieuws. In de groep is het vinden van een nieuwe betrekking het succesvolst.
Argumenten van de 80% om niet naar die 20% over te stappen zijn o.a. dat men geen netwerk heeft.
Verwante informatie
HRM Advies
Partner Personeel & Organisatieadvies biedt sollicitiatietraining, outplacement en tweede spoor re-integratie. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.