Communicatie bij de reorganisatie
Onlangs kwamen wij in contact met een organisatie waarbij een aantal medewerkers om bedrijfseconomische redenen hun baan gaan verliezen. De ondernemer had hier een tweetal maanden vooraf al zijn besluit genomen. Na veel wikken en wegen was het plan duidelijk. Om het doel te realiseren koos de ondernemer er voor om e.e.a. te regelen middels een beëindigingovereenkomst. Deze overeenkomsten lagen klaar en de inschatting was de betrokken werknemers wel akkoord zouden gaan met de overeenkomst.
Ruis op de lijn
Wat toen gebeurde was door de ondernemer niet ingeschat, de betrokken werknemers zochten contact met elkaar. Er was veel onduidelijkheid ook onderling. Wij zeggen dan dat er ruis op de lijn is ontstaan. De onrust die ontstond werd niet opgepakt en algauw ging er in de regio de meest wilde verhalen rond. Aantijgingen en verdachtingmakingen troffen de ondernemer. Het zou een goedkope manier zijn om van zijn personeel af te komen. Zelf bij ons kwamen de signalen binnen dat er ruis was. Op ons advies zijn de mannen bijeen geroepen en hebben wij de kou uit de lucht kunnen halen ofwel het ruis kunnen opvegen.
Moraal
Moraal van dit verhaal: blijf communiceren ook tijdens de reorganisatie.
Verwante informatie
- HRM vragen over reorganisatie om bedrijfseconomische redenen
- begeleiding van de reorganisatie
- begeleiding ontslagaanvraag
HRM Advies inzake ontslag en reorganisatie
Partner Personeel & Organisatieadvies adviseert bij de ontslagaanvraag, reorganisatie, arbeidsconflict etc. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.