Personeel aannemen: hier moet u op letten
Personeel aannemen? Wij hebben voor u op een rij gezet waar u op dient te letten bij het aannemen van personeel. Wellicht kent men de uitspraak “ik wens je veel personeel” maar als het goed is geregeld dan gaat deze vlieger niet op. Ja, er komt veel bij kijken en het is niet altijd gemakkelijk.
Wat komt hier bij kijken?
Het is natuurlijk belangrijk dat men zich goed informeert wat er allemaal bij komt kijken. Na een goede selectie is het belangrijk om de juiste keuze te maken m.b.t. het type arbeidsbetrekking. Er bestaan verschillende smaken, uitzend, - detacheringskrachten, tijdelijke arbeidsovereenkomst of vaste overeenkomsten. Een medewerker valt pas officieel onder de noemer ‘personeel’ als hij iedere week of tenminste 20 uur per maand werkt. En hij moet het opgedragen werk doen en er moet sprake zijn van een gezagsverhouding.
Lees ook: voor- en nadelen uitzendkrachten
Controle van identiteit
Op het moment dat men een werknemer in dienst neemt dient men als eerste zijn identiteit te controleren aan de hand van zijn identiteitsbewijs waarvan men een kopie in de administratie. Vervolgens dient men de nieuwe medewerker voor aanvang van de eerste werkdag aan te melden bij de belastingdienst, dit kan elektronisch. Men dient dan ook zaken in te vullen zoals BSN nummer en NAW gegevens. De nieuwe werknemer hoeft niet meer te worden aangemeld bij het UWV, systemen zijn aan elkaar gekoppeld.
Pensioenfonds en verzekeringen
Als werkgever draag je een werkgeversbijdrage af aan de belastingdienst. Verder is het belangrijk om de werknemer aan te melden bij het pensioenfonds van de sector, dit geldt ook voor de overige verzekeringen. Vervolgens dient men bij de belasting maandelijks de loonheffing af te dragen. Bij het aanmelden krijgt men van de belastingdienst te horen welke sectorpremie van toepassing is.
Salaris, werktijden en rusttijden
Uiteraard moeten er zaken als salaris, werk en rusttijden en andere regelingen worden vastgelegd. Dit kan in de arbeidsovereenkomst of voor een deel in een handboek. Kijk ook of er een CAO van toepassing is, daar staan vaak andere afspraken voor de sector beschreven. De loonkosten voor de werkgever zijn ongeveer 30% hoger dan het brutoloon, deze aanvulling bestaat uit verzekeringen, vakantiegelden en pensioen.
Administratie
Verder komt er extra administratie bij want men dient maandelijks een loonstrook te maken, jaaropgave en loonstaten. Naast deze administratie krijgt men ook t maken met zaken als ARBO diensten, RI&E, dus laat je als ondernemer goed informeren over welke zaken hoe en waar moet worden geregeld, pas dan gaat het gezegde van de wens van veel personeel wellicht niet op.
Gerelateerde informatie
Adviesgesprek?
Wilt u vrijblijvend een adviesgesprek? Neemt u dan contact met ons op!
Of bel ons via: 06 558 70 130