Richtlijnen roken in het personeelshandboek
Richtlijnen ten aanzien van roken kunt u het beste in uw personeelshandboek zetten. Voor bedrijven adviseren wij om rookbeleid te ontwikkelen oftewel: anti-rookbeleid. Belangrijk is dat er duidelijke regelgeving ontstaat zodat uw medewerkers weten waar ze aan toe zijn.
Tabakswet
Rookbeleid mag nooit strijdig zijn met de tabakswet. En daarin is vastgelegd dat iedere werknemer zonder overlast van rook (van anderen) zijn werk moet kunnen doen. U kunt dus geen richtlijnen ontwikkelen die haaks staan op de wet. Roken op de werkplek kan zelfs leiden tot boetes.
Maatregelen
Als werkgever dient u dus maatregelen te nemen en graag geven we u een paar tips:
- het is geen recht van rokers om in een afgesloten ruimte te mogen roken: ook al zou u hiervoor kiezen
- roken op de werkplek is dus zonder excuus een verbod
- daarnaast kunt u tal van maatregelen nemen: van een algeheel rookverbod tot een beperking in de pauzes op vastgestelde plaatsen
Sancties
Richtlijnen zijn nu eenmaal gekoppeld aan sancties. Dat geldt ook voor roken en rookverboden. Wanneer medewerkers zich niet aan de richtlijnen van de werkgever houden dient duidelijk te zijn wat de sancties zijn en hoe deze eruit zien.
Medewerkers dienen op de hoogte te zijn van de richtlijnen
Richtlijnen hebben nut wanneer de medewerker op de hoogte is van de richtlijn. En sancties hebben nut wanneer de medewerker op de hoogte is van de richtlijnen en de eventuele sanctie bij overtreding van de voorschriften. Een mondelinge toelichting is feitelijk onvoldoende. Bij voorkeur laat u de medewerker tekenen voor het feit dat hij/zij op de hoogte is van uw rookbeleid.
Waarom rookbeleid in het personeelshandboek?
Het personeelshandboek is bij uitstek geschikt om afspraken, voorschriften, regelgeving binnen uw organisatie kenbaar te maken. Bij voorkeur laat u de medewerker tekenen dat hij/zij kennis genomen heeft van de inhoud van het personeelshandboek. Wij adviseren om bij indienstname een passage op te nemen in de arbeidsovereenkomst waarin opgetekend staat dat het personeelshandboek is verstrekt bij indienstname.
Is roken reden tot ontslag?
In feite ligt dat genuanceerd. Wanneer u als bedrijf bepaalde regelgeving hebt ontwikkeld waar de medewerker van op de hoogte is, dan dient de medewerker zich te houden aan het beleid binnen de organisatie. Dat geldt overigens voor alle regelgeving. Zie ook: negeren veiligheidsvoorschriften reden tot ontslag op staande voet.
Lees ook: onderwerpen voor het personeelshandboek
Verwante informatie
HRM Advies
Partner Personeel & Organisatieadvies biedt begeleiding bij het opzetten en onderhouden van personeelsdossiers en het opstellen van uw personeelshandboek. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op.