Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Personeelsreglement moet meegroeien met organisatie

Wellicht komt u dit ook bekend voor, je start een bedrijf en neemt de eerste personeelsleden in dienst. De gebruikelijke lunch wordt nog door de vrouw des huizes verzorgd, brood van de bakker, pak melk erbij en gezellig aan de keukentafel de lunch. Het bedrijf groeit verder en de keukentafel wordt te klein, dus een kantine bouwen. Het personeel groeit door, zoals Jonnie Boer van de Librije recent in een TV programma aangaf, de telefoniste klaagde, hup een telefoniste erbij, de obers klaagden, hup ober erbij. Vaak signaleert een accountant achteraf wel dat de personeelskosten niet meer in verhouding staan met de omzet. Achteraf.

Regels vragen aandacht

Zo gaat het vaak ook met regels en regelgeving binnen het bedrijf. Aan de keukentafel kan het nog, even de dingentjes doornemen, even een verlofaanvraag toekennen, even informeren naar een zieke collega, even dit, even dat. Maar bij de groei is dat niet meer mogelijk, dingen blijven liggen, als ik het de ene collega wel toe sta dan moet ik dat bij een ander ook maar doen. Maar ook zaken als ziekteverzuim vragen meer aandacht, aandacht die je ook nodig hebt om de noodzakelijke omzet binnen te halen, de groei te begeleiden en er zorg voor te dragen dat de resultaten goed zijn, want anders heeft de accountant weer iets achteraf.

Veel organisaties besteden dan ook te weinig aandacht aan een gedegen personeelshandboek en personeelsreglement, pas als de problemen over het hoofd gaan groeien denken bedrijven na over hun regels en procedures, het kwaad is dan meestal geschiedt en de frustratie wellicht ook onderdeel geworden van het bedrijf. Ook hier gaat het credo op ?voorkomen is beter dan genezen? en vaak ook voordeliger.

Personeelsreglementen bij het groeien van de organisatie

Kijk vooruit!

Als men dan toch bezig gaat met het handboek of reglement kijk dan vooruit, de wereld van communiceren is thans anders dan 5 of 10 jaar geleden, medewerkers zijn mondiger, kunnen veel info tot zich nemen. Een personeelshandboek moet dan ook geschreven zijn op de eigen organisatie, op toekomstige ontwikkelingen en het moet juridisch houdbaar zijn.

Verder is het verstandig om het handboek onderdeel te laten zijn van het arbeidsovereenkomst, en medewerkers die al langer in dienst zijn krijgen een exemplaar, tekenen voor inzage en ontvangst, nog beter is om het handboek in hoofdlijnen toe te lichten op een personeelsbijeenkomst zodat een ieder weet waarom het boek er is, wat de essentie van het boek is en wat gevolgen kunnen zijn indien men de regels gaat overtreden. Eenmalige investering en u kunt weer bezig zijn met waar u goed in bent, het bedrijf runnen.

Zie ook: onderwerpen voor het personeelshandboek

Verwante informatie

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart