Het belang van een jaarverslag van de Ondernemingsraad
Het maken van een jaarverslag inzake de werkzaamheden van een Ondernemingsraad is veelal een ondergeschoven item, laat staan het maken van het een goed jaarverslag. Op zich heel jammer want met een goed jaarverslag kan men als Ondernemingsraad hun eigen functioneren toetsen maar ook prachtig communiceren met de achterban.
Mocht men het voornemen hebben om hiermee aan de slag te gaan dan moet men er wel voor zorgen dat het een verslag wordt wat lezenswaardig is zodat het niet direct verdwijnt in de onderste lade dan wel papierbak.
Een aantal nuttige tips:
Bij de uitvoering is het belangrijk dat men de juiste expertise inschakelt. Afhankelijk van de vorm, een jaarverslag wordt meestal geschreven, zullen de schrijvers in een Ondernemingsraad, onder leiding van een eindredacteur, de kwaliteit van het jaarverslag een flinke boost geven. Belangrijk is om vooraf duidelijk af te spreken wat wel en wat niet in het jaarverslag.
Ook moet men rekeninghouden met de medewerker, voor velen van hun is de medezeggenschap geen gesneden koek. Dus belangrijk is om je te verplaatsen in de belevingswereld van de medewerker net zoals jezelf voordat je lid werd van de Ondernemingsraad.
Interesse medewerkers
Start met het maken van een overzicht waar medewerkers mogelijk in geïnteresseerd zijn:
- Resultaten die door de Ondernemingsraad de afgelopen periode zijn behaald en de uitwerking daarvan op de medewerkers.
- Ontwikkelingen in de organisatie die direct raken aan de werkomgeving of de inhoud van het werk.
- Collega’s die aan het woord komen (denk aan een interview) en vertellen wat de or voor hen heeft gedaan.
- Onderwerpen die nog in behandeling zijn en waarvoor de mening van de medewerkers nodig is.
Onderwerpen vermijden
Maar er zij ook onderwerpen die u beter kunt vermijden:
- Lijstjes met adviesaanvragen en instemmingsverzoeken die doorspekt zijn met afkortingen.
- Kwaadsprekerij over de bestuurder.
Wij van Partner Personeel & Organisatieadvies verzorgen trainingen en begeleidingstrajecten voor Ondernemingsraden en PVT’s. Ook bij het maken van een jaarverslag kunnen wij adviseren en begeleiden.
Opzetten PVT of OR
Moet binnen uw organisatie een ondernemingsraad worden opgezet? Graag benutten wij onze ervaring en kennis om u daarbij de juiste begeleiding te bieden.
> Zie ook: Opzetten ondernemingsraad.
Voor leden van de PVT zonder ervaring is het vaak moeilijk om de personeelsvertegenwoordiging op te starten. Partner Personeel & Organisatieadvies kan u van dienst zijn door PVT-leden de juiste begeleiding te bieden.
> Zie ook: Opzetten Personeelsvertegenwoordiging.
Training/Cursus OR en PVT
Wij verzorgen trainingen en cursus voor leden van de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging.
Training OR & PVT
Voor leden van de ondernemingsraad en de personeelsvertegenwoordiging organiseren wij training en cursussen. Inmiddels hebben wij meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van organisaties. Onderwerpen die aan de orde kunnen komen:
- Individuele verwachtingen van leden van de OR en PVT;
- Achtergrond van de OR/PVT en de verwachtingen van buitenaf;
- Wie zitten er in de OR/PVT en hoe kunnen leden elkaar zo goed mogelijk aanvullen;
- Adviesrecht;
- Instemmingsrecht;
- Opzet concreet werkplan.
> Zie ook: Training en cursus voor OR.