Pagina wordt geladen ...
Vrijblijvend meer informatie?
Bel ons
Telefoon065 58 70 130
E-mail ons
E-mailStuur ons e-mail
header

Werkkostenregeling uitgesteld tot 2015

Ondanks dat de verplichte invoering van de werkkostenregeling door Staatssecretaris Weekers van Financiën is uitgesteld tot 1 januari 2015 kan het toch zinvol zijn om eens te kijken wat deze regeling voor uw bedrijf betekent. Door de jaren heen zijn bij veel bedrijven een wirwar aan regelingen, bonussen en presentjes ontstaan. Veel bedrijven hebben dan ook niet echt inzichtelijk wat er nu werkelijk op jaarbasis wordt verstrekt, aan wie, waarom, of het nog noodzakelijk is dan wel of de regeling fiscaal nog wel kan.

Inventarisatie en bewustwording kosten

Recent waren wij met een relatie in gesprek om een eerste aanzet te geven tot de invulling van de werkkostenregeling. Uit de inventarisatie van bestaande regelingen bleek dat deze relatie jaarlijks een bedrag van 9% groot van de totale loonsom uitgaf aan diverse regelingen ten bate van hun medewerkers. Bij deze regelingen kwamen ook regelingen naar voren die fiscaal niet houdbaar zijn.

Kijkend naar de toekomstige werkkostenregeling waarbij men 1,5% van de totale loonsom onbelast mag vergoeden blijkt dat deze relatie zijn regelingen op de spreekwoordelijk schop moet nemen. Door de bestaande regelingen te heroverwegen kan er op een enorme kostenpost flink worden gekort iets wat men snel terug kan vinden in het netto bedrijfsresultaat. Na een inventarisatie is het ook verstandig om de regelingen helder te omschrijven in een personeelshandboek of personeelsgids zodat het binnen de organisatie voor een ieder helder is welke regelingen aanwezig zijn.

Naheffing

Bij fiscaal niet houdbare regelingen dient men als bedrijf zich te realiseren dat men met een flinke naheffing te maken kan krijgen, en ook dat zie je dan snel terug in het netto bedrijfsresultaat. De werkkostenregeling is een nieuwe manier om belastingtechnisch met vergoedingen en verstrekkingen om te gaan.

Inventarisatie werkkostenregeling

Eind aan woud van regels voor onkostenvergoedingen

De werkkostenregeling is een vervanger voor bijna dertig verschillende wettelijke onkostenregelingen voor werknemers. Het gaat hier om o.a. vergoedingen voor maaltijden, kerstpakketten, reiskosten of vergoedingen voor werkruimtes thuis. Al die regelingen hebben een eigen normbedragen en voorwaarden waardoor de werkgever mogelijk te hoge onbelaste vergoedingen (in natura) aan zijn werknemers kan geven. Bij de werkkostenregeling worden al die vergoedingen ingeruild voor één regel; de werkgever mag 1,5% van de totale loonsom aan onbelaste vergoedingen geven ongeacht de vorm waarin. De 1,5% is voor alle werknemers samen, per individu kan men dus meer geven.

Waarom deze regel?

De overheid wil af van allerlei verschillinde regeltjes en wil de werkgever en werknemer meer vrijheid geven om zelf te bepalen wat men met de 1,5% van de loonsom doet zolang men maar niet boven het bedrag uitkomt. Komt men wel boven het bedrag uit dan dient men 80% belasting af te dragen.

Wanneer gaat het in?

Bedrijven mogen nu nog kiezen tussen de oude regelingen en de nieuwe werkkostenregeling, uit de praktijk blijkt dat veel bedrijven wel uitkomen met de nieuwe regeling. Wellicht is het verstandig om nu al te kijken wat de consequenties binnen uw bedrijf zijn. Het is namelijk vervelend wanneer u straks ineens heel veel regelingen en douceurtjes moet schrappen terwijl u nu al de mogelijkheid hebt om het bespreekbaar te maken binnen het bedrijf.

Noodzakelijke vergoedingen voor het werk

In de nieuwe regelingen zijn er uitzonderingen, de nihilwaardering, voor bijvoorbeeld werkkleding, gereedschap, reisvergoedingen zakelijk vervoer, OV jaarkaart, zakelijk mobieltje etc. De regeling zou in gaan op 01 januari 2014 maar is met een jaar uitgesteld, dus nog een jaar om eens goed te kijken wat het gaat betekenen voor uw organisatie.

Verwante informatie

 

Vrijblijvend adviesgesprek

Graag komen wij met u in gesprek.
Neemt u gerust eens contact met ons op.

Stuur ons een e-mail

kaart