Ziekteverzuim binnen het MKB
Tal van organisaties binnen het MKB zijn niet voldoende bekend met de wetten en regels rondom het ziekteverzuim. Partner Personeel en Organisatieadvies adviseert u waar nodig.
Achter de feiten aanlopen
Veel MKB bedrijven lopen achter de ziekte- en verzuimfeiten aan. Regelmatig komen wij in contact met MKB-bedrijven die te weinig kennis hebben over de regels en procedures bij ziekte en verzuim van medewerkers. Ook uit een recent onderzoek onder 500 MKB bedrijven kwam dit naar voren. Men blijkt vooral slecht op de hoogte te zijn van wetgeving bij langdurig ziekteverzuim.
Verkeerd naleven van personeelsregels
Het voeren van een goede personeelsadministratie, het ontbreken van procedures en reglement, geen zicht hebben in de werkelijke kosten en geen zicht op verzuimpercentages. Het niet of verkeerd naleven van personeelsregels kan resulteren in vervelende financiële gevolgen voor werkgevers en hun medewerkers. Zo kan de Arbodienst boetes opleggen voor dossierfouten en kan het UWV bepalen dat die boetes kunnen oplopen tot een jaar langer doorbetalen van het loon aan de zieke medewerker.
Onverwachtse gevolgen
Helaas is nog niet onderzocht waarom bedrijven zo slecht op de hoogte zijn van de regels en procedures. Mogelijk is de verklaring heel eenvoudig en speelt de hoogte van de personeelskosten een belangrijke rol. Maar veel bedrijven laten zich ook vaak slecht informeren over wet en regelgeving of laten het op hun beloop op het moment dat men met ziekte te maken krijgt en worden daardoor geconfronteerd met de onverwachte en ongewenste gevolgen hiervan.
Inzet van een externe adviseur
De inzet van extern adviseur kan zorgen voor een stuk administratieve ontzorging, laat u daarom informeren over de mogelijkheden en de voordelen.
HRM interim-management
Heeft uw bedrijf een HR-manager of HRM adviseur op interimbasis nodig? Of wilt u gebruik maken van ons HRM-abonnement waardoor u gedurende een aantal dagdelen per maand over het juiste P&O advies kunt beschikken?
Verwante informatie